Något jag kommit fram till är att jag är väldigt insatt i vad som händer på andra sidan atlanten. Artister, filmer, internetfenomen och happenings. Sådant som får vänner och människor i min närhet att frågande rynka på pannan om jag nämner någon eller någonting. Inte av illvilja, utan helt enkelt i brist på medvetenhet. En medvetenhet som kommer av ett intresse för andra kulturer och människor genom sociala medier. 
 
Jag minns i tidiga tonåren då vi vänner hade ett interskämt mellan oss, då jag var den som aktivt lusläste bloggar och pinsamt enkelt kunde svara på vilka som fanns och vad som skedde. Vilket man läsare nu kan tolka som ett ohälsosamt och besatt beteénde, när det i själva verket handlade om ett aktivt intresse för andra människor, deras erfarenheter, åsikter och livsstil. Vilket sociala medier idag är uppbyggt av! Ett gediget intresse för något mer än det som finns i ens närhet. Men även en stor nyfikenhet för det som finns utanför länets, som landets, gränser. 
Jag har under mina år som aktiv på sociala medier klickat mig in på ofantligt många bloggar, ramlat över nya fantastiska artister i spellistan, följt amerikanska serier, streamat galor och tryckt på prenumereraknappen på youtube. Jag kan med säkerhet säga att ett stort antal av er inte är medvetna om vem Zoe Sugg är (aka Zoella), och då är hon en utav storbritannien och sociala mediers mäktigaste personer just nu. Sittandes på en kanal med stadigt stigande siffor på över 6 miljoner prenumeranter, exklusive sina andra kanal och sociala forum. Är man inte insatt och inte heller har ett intresse av det, så är det fullt förståligt. Men för mig som tycker den här möjligheten att kunna ta del av andra fantastiska personligheter och erfarenheter, vill bara skaka om världen och få den att se mer än närmaste ICA affären i samhället. Det finns SÅ mycket som vi går miste om, så mycket utbyte personer emellan från hela världen som vi inte ens är medvetna om. Liverfarenheter och en bredare verklighetsuppfattning. 

Favorieten | Tumblr
 
Jag kan se en film med en grymt duktig skådespelare, för att sedan söka upp den på twitter och trycka på följ. Inte för att hypa om fenomenet, utan för att jag tycker att personen i fråga har någonting i sin personlighet som är så sjukt ballt! Hitta en nyhet i mitt flöde där någon jag känner, som känner någon, som känner någon ska sticka till USA. Om jag följer bloggen? Sjävklart! Det intresserar mig, inspirerar mig, men framförallt ger mig möjligheten att bredda min verklighetsuppfattning tack vare andras livserfarenheter. Det är så komplext att förklara, men så otroligt intressant!
 
Skulle jag få möjligheten, eller om den ens skulle existera, så skulle jag vilja vara med och värva samt lyfta fram personer i rampljuset. Marknadsföra artister som exploderar på amerikanska marknaden, men inte nått hit. Lyfta intresset för personer med kvalitéer från olika forum på internet, men som inte har verktygen ännu att öka sina siffror. Ibland kan jag känna mig felplacerad på denna sidan av jordklotet, både genom värderingar men också intresset för personer samt händelser som inte existerar i Sverige. Jag bollar ofta dessa tankar med mamma, där hon igår föll konstaterandet "jag tror du tillslut kommer hamna i USA". Och vet ni vad, hon kan mycket väl ha rätt! Tack vare mitt intresse och tack vare mitt aktiva användande av sociala medier, så har det växt en vilja inom mig att se mer och att uppleva mer än bara det som inkluderas i mitt vardagliga liv. Lära av andra och öppna sig för att tänka längre än näsan räcker. Det är vad jag vill!
Och om det slutar med att jag bosätter mig på andra sidan atlanten, då är det antagligen där jag hör hemma.
 
 

Skriv en kommentar
Namn*
E-postadress*
Blogg-adress